In samenwerking met verschillende Franse mediabedrijven - waaronder Le Monde, France Télévisions, Libération en AFP - gaan Google en Facebook in Frankrijk de strijd aan met valse berichtgeving.
Zo lanceert Google in samenwerking met 16 Franse media een soort factchecking platform, genaamd Chrosscheck. Daarmee kunnen internetgebruikers een vraag stellen, waarop ze vervolgens een vertrouwbaar antwoord krijgen van die media. Facebook lanceert hetzelfde platform. Op die manier kunnen gebruikers van het sociale netwerk foutieve inhoud en twijfelachtige links signaleren. 8 verschillende Frans media (AFP, BFMTV, L’Express, France Médias Monde, France Télévisions, Libération, Le Monde en 20 Minutes) zullen de informatie controleren. Waar nodig zal Facebook dan een waarschuwing uitzenden in de newsfeed en zal het het gesignaleerde news uit haar feed halen.
Ook in Duitsland worden er stappen gezet richting dit nieuwe factchecking platform. In ons land legde Paris Match een oor te luisteren bij Catherine Anciaux van lapresse.be, de alliantie van de Belgische nieuwsmedia, en daar weten ze op dit ogenblik nog niets. « Maar er zou over gediscussieerd kunnen worden, » zegt ze voorzichtig aan Paris Match.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]